Direktlänk till inlägg 27 juni 2012

några händelserika dagar

Av Otto - 27 juni 2012 21:03

I måndags åkte vi ut på äventyr igen.

Vi tog bilen och åkte till en närliggande stad. Där promenerade vi mitt i stan bland hundar och människor. Vi gick in i djuraffären och köpte ett nytt godis som Otto älskade.

 

Jag stannade på många platser och la honom ner. Han fick ligga när personer gick förbi och när jag gick ifrån honom. Han var riktigt duktig. Jag la på många olika stadga övningar och han börjar förstå vad det går ut på. Men han kan resa sig efter en stund, så vi fortsätter att jobba på ligga ner längre och längre stunder.


Vi passerade förbi en man som lagade sin bil. Han dök upp plötsligt och Otto skällde inte på honom. Jag blev så förvånad! Han har lätt att skälla på människor och dyker upp plötsligt eller som tittar på honom. Han skäller även på personer som inte visar honom något intresse, men som jag stannar och pratar med.

Jag blev så glad att han inte skällde så jag frågade mannen om han inte kunde ge Otto en godis. Det gjorde han så gärna. Otto skällde inte nu heller, och inte när vi gick därifrån. Helt otroligt!

Han var jätte duktig i de hundmötena vi fick, jag kunde bara säga till honom eller markera lite i kopplet så la han av. Men det är mycket viktigt att bryta honom när han tänker tanken. Då avbryter han och hänger med mig istället.

Vi stötte även på en självgående gräsklippare som mar mycket läskig. Men Otto släpper det snabbt och vill gärna fram och undersöka.


Sen när vi åkte till ett annat ställe för att promenera så dyker det helt plötsligt upp en stor pudel och kastar sig över Otto och börjar jucka frenetiskt. Jag fick tag på hunden rätt snabbt och tog tag ordentligt i nackskinnet, tog upp han och morrade (jo jag morrar ofta åt hundar, det fungerar mycket bra!). Pudeln blev spak och drig iväg.

Men Otto tyckte det var obehagligt och var stressad och orolig resten av promenaden. Tyvärr stötte vi inte på någon mer hund så jag kunde visa honom att jag tar hand om situationen.


Igår tisdags så var Otto mer på sin vakt. Han stressade upp sig bland hundar och skällde mycket. Jag hade svårt att få honom lugn. Jag tog grannens hundar och tränade med så att jag kunde ha kvar hundarna tills Otto var lugn.


På em var vi innomhus och in stormar barnen med flera kompisar. Otto är mycket bättre med barn än innan. Han skäller när de studsar in, men slutar när jag säger till honom. Gör de någon häftig rörelse mot honom så skäller han också, men slutar även då när jag säger till.

Men nu tog jag barnen till hjälp att lära Otto att barn är något bra! Jag körde aldrig med klicker och postit lapp för det gick så bra ändå. Barnen fick först slänga godis till honom och sen kunde han gå och ta ur handen på dem. De kunde även klapp honom:

 

Äntligen fick jag en bild. Det är svårt att vara snabb och fota.


Jag bad sen också barnen att springa runt och belönade då Otto med godisbitar när han tog kontakt med mig istället. Det är lätt att läsa av honom när han är på väg att tycka situationen är för jobbig. Jag bryter hans sinnesstämning enkelt bara genom att harkla mig eller säga hans namn.


Idag onsdag har varit en riktigt bra dag!

Eftersom han var så uppjagad bland hundar igår så tog jag med vattensprutan ut idag på promenad. Första hunden vi mötte sprutade jag vatten på Otto när han vinklade fram öronen och visade reaktion. Sen fick jag också använda den precis när vi passerade. Han skällde då inget även fast den andra hunden gjorde det.

I nästa möte sprutade jag bara lite precis när Otto visade reaktion,då passerade han förbi utan att skälla eller stressa upp sig nämnvärt.

Sen har det gått riktigt bra i hundmötena :)

På eftermiddagen var vi ute med grannar och många barn. Jag hade Otto med och han fick ligga bredvid när alla pratade och lekte. Det gick så bra. Jag fick påminna honom om att ligga kvar många gånger, men han låg inte och skällde. Han skällde till några gånger när något barn tänkte gå fram och klappa.


 

Jag tränade också på att gå med honom fram till olika personer och prata för att se att han inte började skälla då, vilket han annars gör. Han skällde inget alls och tog godis från flera vuxna som han inte träffat förut :) Han tog även godis från barnen!


Jag såg idag en stor förändring av hans beteende runt barn och andra människor. När han blir osäker så vänder han sig mot mig. Det är helt fantastiskt!!! Vilken milstolpe.


Nu ligger Otto och Misan och myser tillsammans igen. Jag ska också gå dit nu. Ha det gott alla ni som läser :)

Kram Linn

 
 
Ingen bild

Ottos moster

28 juni 2012 00:36

Va roligt det är att läsa och se att de går bra för lillsparven:) // ottos moster Louise

Otto

30 juni 2012 23:08

Ja det går framåt! Han är jätte duktig men vi har en liten bit kvar :)
Kul att du följer bloggen!
/ Linn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Otto - 19 oktober 2012 21:18

Nu fick ägarna se en helt ny Otto! Matte fick gå med honom på en plats där många hundar passerar. Det gick riktigt bra! Han slappnade av helt efter en stund och brydde sig ite ens om hundarna. Sen visade jag hur jag språrat med Otto och det gick ...

Av Otto - 13 oktober 2012 22:59

... Att han kan vara runt hundar utan att reagera. Jag har haft två grupper idag med nya hundar. Han har inte gjort utfall någon gång! Vi har också mött flera hyndar på promenader vilka han inte reagerat på. Jag behöver inte bryta honom han klarar d...

Av Otto - 12 oktober 2012 22:07

Idag har otto varit med om mycket. Vi har åkt buss. Då reagerade han på hunden som kom in. Men kunde sen ligga still med henne ett par meter ifrån. Sen träffade vi en massa andra och spårade tillsammans och umgicks. Det gick så himla bra! De kom...

Av Otto - 10 oktober 2012 08:36

Rehabträningen av otto går verlligen bra! Det gör mig glad :) Idag väntar nya äventyr! Vi ska åka iväg till en annan stad och bo hos vänner. Det ska bli bra och nyttigt att fortsätta träningen där! Vi har tränat med katten! Det gick bra. Han fi...

Av Otto - 6 oktober 2012 15:48

Igår hade vi gäster. Vi har haft folk här tidigare men då har det varit barnens kompisar som mest lekt på deras rum eller föräldrar som hämtat dem. Vi har haft några som fikat en kort stund. Men igår blev det ett ordentligt test. Ett par kompisar med...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards