Alla inlägg den 21 juni 2012

Av Otto - 21 juni 2012 00:01

Idag ahr jag fokuserat på Otto ensam. När han går i flock med mina hundar då blir han följsam och fungerar helt ok.

Jag vill se hur det går när jag tar ut honom helt själv.

Vi mötte några hundar och Otto stressar upp sig, kan skälla. Men det är inte det första han gör. Det går också att bryta skallet. Men jag upplever honom först frustrerad för att inte komma fram till hunden. När kopplet blir stramt så blir han osäker i situationen.

Min tanke om fortsatt träning är så här:
Jag använder vatten ur en lite Bliwtvåls flaska. Det sprutar jag på honom när han börjar skälla. Men jag vill ju också lära honom vad han ska göra. I dagsläget går han upp för mkt i varv för att jag ska kunna få honom fokuserad och kommunikationsbar. Jag funderar därför på att klicka honom i möten. Lite skvallerträning, men få honom att dämpa sig och inte springa runt och leta hundar. Jag vill klicka för att få honom att bryta fokus på andra hunden. När han då tar kontakt med mig ska jag fortsätta jobba för kontakt och en lugnare sinnesstämning.

Otto tycker ju att det är super roligt att lära sig nya saker så jag tror att denna lösning kan vara bra.


Idag har vi också börja träna in ett nytt trix "Trumma"

JAg har lagt märke till att han steppar till med framtassarna när han lägger sig (han har sjukt snygga snabba lägganden). Jag tänkte fortsätta på den lib´njen och lära honom att trumma med frambenen mot marken. Han snappar upp det så fort. Jag gjorde inte många upprepningar förrän han trummade 5-6 gånger.


Imorgon åker vi iväg till en camping för att fira midsommar. Det kommer att bli mycket störningar och en riktig utmaning. Det känns bra att han har de andra hundarna med som stöd. Det kommer att hjälpa honom mycket.


Nu är det väl dags att sova igen. Det är svårt att komma i säng i tid ;)


/Linn och Otto

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards