Direktlänk till inlägg 15 juli 2012

Överlämning till husse och matte

Av Otto - 15 juli 2012 18:47

Nu har jag varit iväg och lämnat Otto hos sina ägare. Upplägget var under 3 dagar.

Första dagen då vi sågs gick det bra med hundmöten. Jag fick bryta honom en gång, men sen gick det riktigt bra. Jag visade också hur jag tränat honom att ligga kvar på en plats även fast människor gick förbi. Det vara roligt att få visa dem vilka framsteg Otto gjort. Det gick mycket bättre än jag hade förutspått. Ofta går hundarna tillbaka i gamla spår när de kommer tillbaka till sin miljö där de tidigare haft problem.


Vi gick sen hem och tränade på att ringa på dörren. OJ! Här gick Otto verkligen tillbaka i sitt gamla beteende. Han skällde och skällde och hade svårt att lugna sig. Men vi körde på. Jag vet ju hur duktig han var hemma hos mig. Efter att vi tränat i ca 20min så var Otto tyst när det ringde på. Han var självklart också trött, men det är viktigt att lyckas innan vi avslutar. Jag vill att han ska ha rätt minnesbilder från situationen innan vi avslutar.


Dag två tränade vi på att vara bland många människor, vi åkte kommunala medel, men tyvärr stötte vi inte på någon hudn där. Vi gick däremot in i en djuraffär och där fick Otto hälsa på människor. Det var en kille han reagerade lite på. Men då fick han hälsa igen så att vi avslutar på rätt sätt. I djuraffären tog ägaren ut två av sina hundar som Otto skulle vara runt utan att hälsa. Han härssjar men nu fick ägarna själva hjälpa honom att komma ner i vav. I början var det lite svårt att veta när och hur man ska göra. Men vi tränade på och de var jätte duktiga. Jag köpte ett DAP-halsband till Otto. Jag har själv inga personliga erfarenheter av det och tycker att det är intressant att höra om Ottos ägare märker någon skillnad. Jag vet att det kan vara mycket bra för många hundar. Speciellt mot åksjuka, vara ensamma hemma och bli allmänt lugnare (samband med träning).


Vi tränade också med en av mina elever på hundinstruktörsutbildningen. Hon hade ett gäng hundar hemma som Otto fick träffa en i taget. Jag vill att Otto ska vara lugn runt andra hundar även om vi bara är stilla. Här gick han tillbaka i gmala beteenden, men vi fick avslutningsvis en lugn Otto :)


Tredje och sista dagen fortsatte vi träna på att Otto inte ska skällafrenetiskt när någon ringer på.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Otto - 19 oktober 2012 21:18

Nu fick ägarna se en helt ny Otto! Matte fick gå med honom på en plats där många hundar passerar. Det gick riktigt bra! Han slappnade av helt efter en stund och brydde sig ite ens om hundarna. Sen visade jag hur jag språrat med Otto och det gick ...

Av Otto - 13 oktober 2012 22:59

... Att han kan vara runt hundar utan att reagera. Jag har haft två grupper idag med nya hundar. Han har inte gjort utfall någon gång! Vi har också mött flera hyndar på promenader vilka han inte reagerat på. Jag behöver inte bryta honom han klarar d...

Av Otto - 12 oktober 2012 22:07

Idag har otto varit med om mycket. Vi har åkt buss. Då reagerade han på hunden som kom in. Men kunde sen ligga still med henne ett par meter ifrån. Sen träffade vi en massa andra och spårade tillsammans och umgicks. Det gick så himla bra! De kom...

Av Otto - 10 oktober 2012 08:36

Rehabträningen av otto går verlligen bra! Det gör mig glad :) Idag väntar nya äventyr! Vi ska åka iväg till en annan stad och bo hos vänner. Det ska bli bra och nyttigt att fortsätta träningen där! Vi har tränat med katten! Det gick bra. Han fi...

Av Otto - 6 oktober 2012 15:48

Igår hade vi gäster. Vi har haft folk här tidigare men då har det varit barnens kompisar som mest lekt på deras rum eller föräldrar som hämtat dem. Vi har haft några som fikat en kort stund. Men igår blev det ett ordentligt test. Ett par kompisar med...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards