Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Dag 3, söndag - Otto min skugga

Av Otto - 17 juni 2012 22:08

Vi har något att träna på!

Att lära Otto att vara stilla på en plats. Om jag sitter ner så ligger han i mitt knä eller precis bredvid. DÅ är han stilla. Men så fort jag reser mig så hänger han på :) Det är ju lite gulligt, men oerhört stressande för honom. Det blir ju svårt för honom att koppla av ordentligt när han helt plötsligt märker att jag går.

Tanken med träningen är så här.

- imorgon ska jag shejpa honom till en filt. Vi får se hur långt vi kommer. Jag tror det kan gå bra. Han är mycket intresserad av att göra saker för godis och ägaren har tränat en hel del med honom innan.Han bjuder bra!

Målet är att han ska lägga sig på filten, bara genom shejping.

- Sen ska jag flytta runt filten på olika platser inne.

- När det går bra tar vi ut filten och hem den till vänner. Tränar i lugn miljö för att successivt uppnå målet att vara där det finns andra hundar och människor.

- jag kommer att lägga på ett kommando: Plats.

- målet är att ägarna ska ha med sig filten överrallt och att Otto ska bli trygg när han ligger på den. Han ska veta vad som förväntas av honom och vi måste träna mycket stadga. Det betyder att han ska kunna stanna där även om det händer saker runt om honom.


Idag har vi tränat med fler barn. Barnen har varit stilla och Otto har fått gått fram och nosat på dem. Han skäller till ett par gånger, men om barnen är still så går det sen bra.


Han har fått träffat Misan idag. Hon var väldigt intressant eftersom hon löper. Jag hade ett galler emellan. Misan är mycket inbjudande till alla hundar när hon löper och jag ville inte riskera att hon skulle slå tassen på honom. Otto skällde lite när jag sen tog bort Misan. Jag använder vatten och det fungerar bra för att få honom att sluta skälla.


Nu är det bara kissrundan kvar och sen sova. Imorgon väntar nya äventyr :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Otto - 19 oktober 2012 21:18

Nu fick ägarna se en helt ny Otto! Matte fick gå med honom på en plats där många hundar passerar. Det gick riktigt bra! Han slappnade av helt efter en stund och brydde sig ite ens om hundarna. Sen visade jag hur jag språrat med Otto och det gick ...

Av Otto - 13 oktober 2012 22:59

... Att han kan vara runt hundar utan att reagera. Jag har haft två grupper idag med nya hundar. Han har inte gjort utfall någon gång! Vi har också mött flera hyndar på promenader vilka han inte reagerat på. Jag behöver inte bryta honom han klarar d...

Av Otto - 12 oktober 2012 22:07

Idag har otto varit med om mycket. Vi har åkt buss. Då reagerade han på hunden som kom in. Men kunde sen ligga still med henne ett par meter ifrån. Sen träffade vi en massa andra och spårade tillsammans och umgicks. Det gick så himla bra! De kom...

Av Otto - 10 oktober 2012 08:36

Rehabträningen av otto går verlligen bra! Det gör mig glad :) Idag väntar nya äventyr! Vi ska åka iväg till en annan stad och bo hos vänner. Det ska bli bra och nyttigt att fortsätta träningen där! Vi har tränat med katten! Det gick bra. Han fi...

Av Otto - 6 oktober 2012 15:48

Igår hade vi gäster. Vi har haft folk här tidigare men då har det varit barnens kompisar som mest lekt på deras rum eller föräldrar som hämtat dem. Vi har haft några som fikat en kort stund. Men igår blev det ett ordentligt test. Ett par kompisar med...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards