Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Otto första tre dagar

Av Otto - 16 juni 2012 17:23

Jag hämtade Otto i torsdags kväll. Jag blev ordentligt utskälld av lillkillen och han uthållig. Ca 1,5 timme var vi där och han skällde i stort sätt under hela tiden. Något uppehåll när matte gjorde cirkuskonster med honom och när hans nyfikenhet tog över och han bestämde sig för att nosa på mig.


Första natten gick bra. Han och jag sov ensamma i ett rum. Han skällde till litegrann när han hörde att det kom någon. Jag hade tagit fram en blomspruta ifall det skulle behövas. Det som är så skönt och bra är att han äter sin mat utan problem. Ibland kan hundar matstrejka lite när de byter miljö och flock. Men inte Otto inte... Han åt med god aptit :)

Vi bodde hos en vän till mig och han accepterade deras barn snabbt. Jag lät barnet vara med och ge Otto mat. Maten är nog motorvägen in i Ottos hjärta :)

     


Han fann trygghet hos mig ovanligt fort. Det kan ofta ta en lite längre stund innan hundar som jag haft inackorderade, tyr sig till mig. Jag har också märkt att Otto släpper osäkerheten mot främmande snabbt. I alla fall barn och kvinnor. Män är svårare för honom.


Under de tre första dagarna, tors kväll-lör kväll, eller det blir nog två dagar... hur som helst så är han ganska cool. Jag har inte märkt av några hysteriska skallperioder som närjag hämtade honom. Men han går igång i möten med hundar. Nu har vi bara jobbat med att gå ut i en båge i mötena och jag avbryter honom genom att korrigera med vatten. Det fungerar bra. Han kommer av sig och då går det oftast att få kontakt med honom. En gång missade jag att bryta honom och han gick igång och började skälla. Då är det svårt att få ner honom i varv. Han stressar upp sig och blir ordentligt påverkad av det. Det är som matte sa. Han blir då också lättare igångsatt av små retningar. Vi har överskridigt tröskelvärdet, som det så fint heter.


Här möter vi en stor hund som Otto klarade av att hantera bra.

Ni får vrida på huvudet eller data skärmen... ;)  






Otto har accepterat barnen och det gick snabbt. Min äldsta son har Otto gillat från första början. De har kul ihop och gör lite trix och konster. Den mindre sonen är inte lika kontrollerad i sina rörelser och Otto har reagerat på det några gånger. Han skäller till men det går att stoppa honom och han släpper det snabbt efteråt.


/Linn och Otto den oemotståndliga :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Otto - 19 oktober 2012 21:18

Nu fick ägarna se en helt ny Otto! Matte fick gå med honom på en plats där många hundar passerar. Det gick riktigt bra! Han slappnade av helt efter en stund och brydde sig ite ens om hundarna. Sen visade jag hur jag språrat med Otto och det gick ...

Av Otto - 13 oktober 2012 22:59

... Att han kan vara runt hundar utan att reagera. Jag har haft två grupper idag med nya hundar. Han har inte gjort utfall någon gång! Vi har också mött flera hyndar på promenader vilka han inte reagerat på. Jag behöver inte bryta honom han klarar d...

Av Otto - 12 oktober 2012 22:07

Idag har otto varit med om mycket. Vi har åkt buss. Då reagerade han på hunden som kom in. Men kunde sen ligga still med henne ett par meter ifrån. Sen träffade vi en massa andra och spårade tillsammans och umgicks. Det gick så himla bra! De kom...

Av Otto - 10 oktober 2012 08:36

Rehabträningen av otto går verlligen bra! Det gör mig glad :) Idag väntar nya äventyr! Vi ska åka iväg till en annan stad och bo hos vänner. Det ska bli bra och nyttigt att fortsätta träningen där! Vi har tränat med katten! Det gick bra. Han fi...

Av Otto - 6 oktober 2012 15:48

Igår hade vi gäster. Vi har haft folk här tidigare men då har det varit barnens kompisar som mest lekt på deras rum eller föräldrar som hämtat dem. Vi har haft några som fikat en kort stund. Men igår blev det ett ordentligt test. Ett par kompisar med...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards