Alla inlägg under september 2012

Av Otto - 28 september 2012 21:39

Det var jippo på stan så vi åkte dit och gick runt. Det var mycket folk och några hundar.
Jag såg direkt en hund när vi kom dit och gick mot den. Otto tittade på hunden... Och tittade upp mot mig!!! Så fantastiskt att han själv valde den lösningen :) vi stod där en stund och den andra humden stirrade på otto hela tiden, men otto morrade inte ens.

Sen stötte vi på många barn som alla ville klappa otto och pixie. När de försökte klappa otto på huvuden på backade han undan. Två gånger skällde han till på dem, men det gick bra om de klappade honom umder hakan efter att de gett honom en godis.

Det jag fokuserat på sista tiden är att inte låta honom kissa överallt, han får kissa där jag säger att han får.
När vi går ut så går han bredvid/bakom mig och det gör han en stund på promenaden.

Han får inte heller sprätta eller grymta mot hund/person. Jag har gått in oxh ställt mkt större krav, vilket gett resultat efter att jag innan belönat honom oerhört mkt. Han värderar mina krav och det är stor skillnad när det gäller uppmärksamheten och lyhördheten.

Jag har satt på ljud som äveb människor hör på anti skall maskinen och det fungerar mkt bra! Han har skällt ut maskinen några ggr men verkar nu koppla att den låter när han skäller.

Trevlig fredagkväll på er alla!

Linn

Av Otto - 26 september 2012 20:36

Otto har nog sprungit en miljon steg idag. Vi var på promenad i 2,5 timma :)
Vi lyxade på de blåbär som fortfarande gick att äta och otto kom direkt på hur man får bort dem från grenen så det går att äts upp dem :)

Han har blivit mycket duktig och det känns som att ytterligare en polett trillat ned. Han är mer balanserad i hundmötena, så härligt!!!!
Plinga/knacka på dörren går bra! Han skäller till men inget mer!

Av Otto - 25 september 2012 22:44

Otto är en riktigt duktig och samarbetsvillig hund. Men jag misstänker att han har förhöjd produktion av testosteron. Åkte till vet igår och tog ett blodprov för att få svar på om så är fallet. Om ca 1 vecka kommer svar.
Det jag reagerat på är:
- Juckande/ivrigt slickande på andra hundar.
- kissa överallt och sprätta
- när han ska hälsa på ny hund så är det mkt intensivt och han ser mest ut att vara styrd av hormoner.
- han har reagerst starkt på andra hundar, men det handlar om frustrartion. Han mÅste bara fram dit!

Han verkar helt klart påverkad av det och får problem.
Sista dagarna har annars mycket lossnat. Det går tom att få honom att inte hässja i hundmöten.

Vi ser vad utlåtandet blir och kör på tillsvidare!

Av Otto - 20 september 2012 23:10

Otto har blivit duktig när det ringer/knackar på dörren. Han har fatttat att om man springer till fiöten så får man godis!
Jag kan vara i ett annat rum och han skäller till några gånger men springer mot mig eller filten. Duktig hund :)

Han har dock gått tillbaka och blivit värre i hundmöten. Han reagerar även på människor vi möter vilket han inte gjorde när jag hade honom sist.
Jag arbetar med avledning och belöning och han fattar att han får godis men han fokuserar inte helt på mig utan går upp i stress. Det är precis som att han inte kan kontrollera sina känsloyttringar. Jag har lite tankat runt det och ska prata med matte. Ikväll var det mest kaos här hemma så jag fick aldrig möjlighet att ringa.

Obs! Måste säga att jag bloggar från mobilen så det blir lite fel bokstäver ibland ;) hoppas ni kan läsa och förstå ändå.

Nu är det godnatt :)

Av Otto - 13 september 2012 13:42

Jag har legat däckad i två dagar med feber :( det är så frustrerande!!!
Igår blev det ingen långpromenad bara rastningar och betingning av ringklockan. Ägarna kommer att få ringklockan av mig sen jag tror det blir jätte bra! Man sätter den i vägguttaget och då kan de placera den i ett annat rum för att avdramatisera ytterdörren.

Idag åkte jag iväg med flocken till en stoooor inhängnad i skogen. Där vi de rejsa av sig ordentligt. Otto har dock lite problem att hänga på resten av gänget :)
Jag har tillbringat resten av dagen i soffan men det är lätt att bli uttråkad så jag började klicka ottos slickningar, när han sträcker ut tungan. Han fattar snabbt, vi fortsätter och ska väl hitta ett roligt kommando, förslag?

Jag har tränat otto här hemma på gården när det går förbi hundar. Han var mycket upprörd på en, men sen har jag klickat och kastat falukorv bort från hunden när han inte regherar eller gör något annat/ lungnande beteenden.

Här är en bild från morgonens skogsspringning :)

Av Otto - 10 september 2012 19:02

Det gick bra med otto första veckorna men han halkade tillbaka i gamla spår så därflr har jag tagit in honom igen.

Jag har samtidigt Pixie inackorderad. De fungerar klockrent ihop men triggar inte varann.... än.
Jag har märkt de 4 dagarna jag haft honom att han ligger högt i stress. Jag jobbar mycket på att gå honom ner i varv. Ligga still inne även fast personer och hundar rör sig.

Han är betydligt lugnare med mig när det ringer på dörren än vad han är hemma. Jag kommer att jobba till stor del med att otto själv ska lista ut vilket beteende som leder till något gott. Men jag måste också gå in och hjälpa honom ibland att lugna sig.

Jag kommer att uppdatera bloggen några gånger i veckan så ni kan följa träningen.

Linn

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards