Alla inlägg den 3 juli 2012

Av Otto - 3 juli 2012 22:25

Idag var vi iväg till en plats där det hände saker. Mycket folk, liv och rörelse och många hundar.

Vi passerade först några hundar och det gick helt ok. Otto fick sen ligga still på en plats.  

Det var mycket folk i rörelse runt omkring och han var jätte duktig. Han reste sig upp några gånger och la sig igen när jag kommenderade på avstånd - helt otroligt!

Det var barn som gick runt och cyklade omkring, men han stördes inte av dem alls. Han rester sig mest för att han inte lärt sig att ligga kvar länge nog.


Men så förflyttade vi oss till en plats där det var andra hundar. Då hade Otto inte lika lätt att vara cool. Han blev mycket stressad och hade riktigt svårt att koppla av. Jag fick lägga honom ner och massera för att han skulle klara av att ligga kvar. Han reste sig upp några gånger och jag fick inte tag i kopplet förrän efter någon meter. Men Otto var inte aggressiv mot de andra hundarna, mest stressade och ville fram. Den lilla valpen var han mycket störd av.

Imorgon måste vi träna på att vara still bland andra hundar igen. Jag vet inte om det var själva grejen att bara vara still runt andra hundar som var problemet eller om det var den störande valpen.


Sen tog vi kvällspromenaden upp på berget...herregud så jobbigt det var. Otto gick bakom i mina forspår, det var nog tungt för han. Men väl uppe så var han super glad och kutade omkring :)


Godnatt :) 

Av Otto - 3 juli 2012 10:13

Vi fortsätter att traggla på. igår och i förrgår mötte vi bara 2 hundar totalt. Jag kunde då märka en lite högre intensitet i Ottos beteende. Han stressade upp sig lite mer än annars.

Jag har testat att belöna honom i möten, men det stressar igång honom mer. Det absolut bästa är att bara knata förbi.


Det börjar bli mycket bättre när folk kommer på besök. Vi har en hel del folk som komemr och går hos oss varje dag. Barn och vuxna i alla åldrar. Jag har nu märkt att han söker sig till mig mer och mer även när  folk kommer på besök. Säger jag åt honom att gå bort eller lugna sig så tar han kontakt och det är nästan som att han pustar ut.


Motion
Jag är ute och går med Otto ca 3 timmar per dag och det verkar räcka för honom. Han klarar sig säkert på mindre vissa dagar och hänger gärna med på längre turer. Men han  är ingen hund som kräver att bli uttröttad varje dag. Men han följer med mig och springer några dagar i veckan. Eftersom jag inte springer så fort så fungerar det jätte bra. Båda vi är helt slut när vi kommer tillbaka :)


Vi tränar trix och konster lite varje dag och det tycker han är jätte skoj :)


Ang motionering och aktivering så är det oerhört viktigt! En hund som bara går ut 30min på morgonen, 45min på lunchen, 30min efter jobbet och en kissrunda på 15min på kvällen och däremellan ligger inne och vilar är faktiskt stilla 22timmar/dygn.

Hunden kanske reser sig och springer fram till dörren när någon kommer och går några varv runt i huset/lägenheten. Men det är, om vi tar i i överkant, 1timma/dygn.

Jag har märkt att det är en normal dag för många hundar.
Så får det inte vara! En hund behöver uppgifter och motion. Kan inte alla hundägare ta en vecka och utmana sin hund! gå två lång promenader/dag på minst 1,5timma/st. Gå mitt i skogen, klättra upp på stenar och stockar. Ta med hunden till parken och ät lunch medan hunden tränar på att ligga still på en plats. Vandra genom stan och ta hunden med dig. Knyt kopplet runt din midja så har du båda händerna fria och din hund följer ditt tempo.

Ge din hund några enkla med roliga uppgifter. "Tappa" nycklarna, en sjal eller vante. Utbrist "hoppsan" och peppa hunden till att ta upp saken till dig. Gör det flera gånger per promenad så kommer du snart att se en förändring hos din hund. Kasta ut hundens mat på gräsmattan eller i skogen så att din hund måste söka efter varje matbit.

Utvärdera sedan veckan och hör gärna av er till mig med resultatet :)


Katträning

Otto har lite svårt att veta hur han ska förhålla sig till katten. Han skäller gärna på henne om jag inte är med. Men vi har tränat på att vara lugn runt katten och inte försöka jaga henne. Nu om jag hör att han står och skäller på henne så kan jag gå dit och säga till honom att sluta och följa med mig istället, då gör han det.


Hoppas ni får en härlig dag!

Hälsn Linn

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards